För att en arbetstagare ska kunna sägas upp krävs att det föreligger saklig skäl för uppsägning enligt 7
§ Lagen (1982:80) om anställningsskydd (”LAS”). En arbetstagare kan sägas upp på grund av personliga
skäl eller på grund av arbetsbrist. I det följande kommer sikte tas på uppsägning på grund av personliga
skäl. Uppsägning på grund av personliga skäl kan liknas vid avsked. Formerna för att avsluta
anställningen skiljer sig inte nämnvärt, men rättsföljden i samband med uppsägningen är att
arbetstagarens anställning löper på en tid efter uppsägningen under en så kallad uppsägningstid under
vilken arbetstagaren behåller sina anställningsförmåner.
Hur lång är uppsägningstiden?
I 11 § LAS regleras hur lång anställningstid som ska belöpa på anställningsförhållandet som avslutas.
Reglerna äger företräde framför anställningsavtal som innehåller sämre villkor än dem som finns
uppställda i LAS. Förmånligare regler avseende uppsägningstiden fastställda i kollektivavtal äger också
företräde framför förekommande sämre villkor i anställningsavtalet.
Huvudregeln i LAS är att arbetsgivaren och arbetstagaren ömsesidigt som lägst har 1 månads
uppsägningstid. Uppsägningstiden förlängs härefter beroende på anställningstidens längd som längst
med 6 månader. Det är viktigt att vara medveten om att kollektivavtal kan innehålla förmånligare
regler vid fastställande av uppsägningstidens längd, samt att uppsägningstidens längd även kan avtalas
om i anställningsavtalet så länge villkoret är mer gynnade för den anställde än det minimikrav lagen
uppställer.
Uppsägnings på grund av personliga skäl
Före arbetsgivaren säger upp arbetstagaren måste arbetsgivaren utrett huruvida det funnits möjlighet
att omplacera arbetstagaren i verksamheten. Vidare är en uppsägning som är hänförliga till
arbetstagaren personligen att betrakta som en uppsägning på grund av personliga skäl.
Tvåmånadersregeln ska beaktas
Misskötsamhet som inte når upp till avskedsgrunden laglig grund för avsked kan väl utgöra saklig grund
för uppsägning. För att misskötsamheten ska kunna läggas den anställde till last har lagstiftaren ställt
upp en ”skyddsregel” eller ”preskriptionsregel” även kallad för ”två-månaders regeln ” som innebär
att arbetsgivaren inte kan åberopa misskötsamhet som den anställde visserligen gjort sig skyldig till
och som arbetsgivaren känt till, men som ligger längre tillbaka i tiden än 2-månader.
Endast i undantagsfall kan regeln sättas ur spel, såsom när tidsöverdraget berott på arbetstagarens
begäran eller att denne medgivit dröjsmålet eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna
åberopas, 7 § 4 st. LAS.
Medvetandegörande av misskötsamheten
Innan arbetsgivare kan vidta åtgärden att säga upp en arbetstagare på grund av personliga skäl krävs
att arbetsgivaren medvetandegjort den anställde att misskötsamheten inte accepteras på
arbetsplatsen. Arbetsgivaren behöver också upplysa arbetstagaren om att anställningsavtalet för med
sig vissa skyldigheter och därvid lämna information till den anställde att vederbörande riskerar bli
uppsagd om misskötsamheten inte upphör. Arbetsgivaren ska sedan bereda den anställde möjlighet
att korrigera sitt beteende innan någon ytterligare åtgärd vidtas.
För att det inte ska kunna ifrågasättas huruvida arbetsgivaren har lämnat relevant information till den
anställde bör en skriftlig erinran upprättas.
När kan arbetsgivaren säga upp på grund av personliga skäl?
Först när det är klarlagt att den anställde har misskött sig på arbetsplatsen och arbetsgivaren
konsekvent informerat den anställde om detta, samt förklarat att den anställde måste rätta sitt
beteende, utdelat minst en erinran till den anställde haft möjlighet att rätta sitt beteende och det inte
finns någon möjlighet att omplacera arbetstagaren kan det antas att det föreligger saklig grund att
säga upp den anställde på grund av personliga skäl såvida 2-månadersregeln inte kan göras gällande.
Den sammanfattande slutsatsen som kan dras av detta är att arbetsgivaren har en skyldighet att tydligt
kommunicera vad som gäller på arbetsplatsen till arbetstagaren. Har arbetstagaren inte blivit tydligt
informerad trots förekommande misskötsamhet kan arbetsgivaren förmodligen inte heller säga upp
arbetstagaren på saklig grund.
Uppsägningar som strider mot LAS är skadeståndsgrundande och kan medföra att arbetsgivaren
tvingas utge skadestånd till arbetstagaren. En arbetsrättsjurist hjälper dig som arbetsgivare eller
arbetstagare att reda ut om saklig grund för uppsägning föreligger.